Зарубіжна література. 5 клас






Е. Портер. "Полліаанна"

1. Якою, на думку Ненсі, була міс Поллі?
а) педантична;    б) знервована;    в) милосердна.
2. Чийого приїзду очікувала міс Поллі?
а) доньки;     б) молодшої сестри;    в) племінниці.
3. Що трапилося з батьками Полліанни?
а) поїхали у далеку подорож;   б) розлучилися;    в) померли.
4. Чому міс Поллі погодилася взяти дівчинку під свою опіку?
а) вважала це своїм обов’язком;  б) любила дівчинку;   в) з почуття жалю до дитини.
5. У чому полягала гра Поліанни?
а) вважати чиєсь горе за привід для радості;
б) знаходити привід для радості у всьому без винятку;
в) радіти від прикрощів і сумувати від щастя.
6. Якою, на думку багатьох і Ненсі, була місіс Сноу?
а) примхливою жінкою, незадоволеною життям;
б) смішною вродливою жіночкою;
в) гордою пані.;
7. Якою, на думку Полліанни, була місіс Сноу?
а) примхливою жінкою, незадоволеною життям
б) смішною вродливою жіночкою;
в) гордою пані.
8. Чим хворів Джон Пенделтон?
а) він простудився;  б) зламав ногу;    в) сахарний діабет;
9. Чому міс Поллі уникала лікаря Чілтона?
а) бо він бачив її з новою зачіскою;
б) був поганим лікарем;
в) була закохана в нього.
10. Що здивувало міс Поллі, коли захворіла дівчинка?
а) кількість бажаючих відвідати Полліанну;
б) відсутність причин хвороби;
в) швидке одужання дівчинки.
11. Як змінила гра Полліанни мешканців міста?
а) вони стали відповідальними;   б) щасливішими;     в) багатшими.
12. Хто навчив саму Полліанну такої гри?
а) її батько;    б) її мати;    в) міс Поллі.
13. Про що свідчив одяг Поліанни, в якому вона приїхала до своєї тітки?
а) надзвичайна бідність;     б) жалоба;    в) багатство.
14. Батьківщина Елеонор Портер -…
а) Америка;    б) Німеччина;     в) Франція.
15. Оберіть героя твору Елеонор Портер «Полліанна»
а) Беккі Тетчер;    б) тітка Поллі;     в) Гекльберрі Фінн.
16. Що отримала в подарунок Поліанна замість омріяної ляльки?
а) велосипед;   б) милиці;    в) ролики.
17. За кого спочатку Полліанна прийняла Ненсі?
а) за служницю;    б) за представницю Жіночої допомоги; в) за тітку Поллі.
18. Які спогади завжди засмучували дівчинку?
а) про тітку Поллі; б) про своє бідне життя; в) про батька.
19. За що вперше у будинку тітки Поллі було покарано дівчинку?
а) за спізнення на вечерю; б) за самовільну прогулянку дахом; в) за те, що впустила мух до своєї кімнати.
20. «Гра в радість» розпочалася з дивного подарунку замість ляльки. Що це було?
а) килим; б) зламаний годинник; в) милиці.
21. Що тітку Поллі найдужче дивувало в дівчинці?
а) її життєрадісність; б) її непосидючість; в) її недисциплінованість.
22. Закінчіть думку Полліанни: «Коли шукаєш привід для радощів, забуваєш про …»:
а) турботи близьких; б) неприємне; в) розпорядок дня.
23. Скільки «картин» було в кімнаті Полліанни?
а) 0;    б) 2;     в) 1.
24. Хто готував кімнату на горищі у будинку тітки Поллі перед приїздом небоги?
а) тітка Поллі;   б) Тімоті;     в) Ненсі.
25. Тітка Поллі наказала дівчинці ніколи не говорити з нею про …:
а) про Жіночу допомогу;     б) її батька;  в) про мух.
26. Відсутність люстра у кімнаті Полліанни порадувало її, бо…:
а) не доведеться дивитися на своє ластовиння; б) не доведеться за ним доглядати; в) можна його ненароком не розбити.
27. Яке покарання отримала Полліанна вперше від тітки Поллі?
а) домашній арешт на 5 днів; б) хліб з молоком на вечерю; в) допомога по господарству служниці Ненсі.
28. Закінчіть думку Полліанни: «Жити – це робити те, що …»:
а) хочеться; б) тобі підказують близькі люди; в) правильно.
29. Хто опікувався дівчинкою одразу після смерті її батька?
а) тітка Поллі; б) сусіди; в) Жіноча допомога.
30. Що сподівалася побачити Полліанна у своїй новій кімнаті?
а) багато іграшок; б) картини та килими; в) велике ліжко.
31. Тімоті – це …:
а) сусідський хлопчина; б) син тітки Поллі; в) син садівника.
31. Яку «радість» вбачала Полліанна в тому, що її валіза маленька?
а) можна непомітно сховати під ліжко; б) недовго розбирати; в) неважка.
32. Що спільного між образами Тома Сойєра та Полліанни?
а) вони бешкетливі; б) вони сироти; в) потрапляли в однакові пригоди.                                                33. Чого ніколи не любила тітонька Поллі?
а) дітей;     б) морозива; в) килимів.




Полліанна та жителі міста

місіс Сноу
Джон Пендлтон
лікар Чилтон
Джиммі Бін
провідала хвору за наказом тітоньки
звернула увагу на сумного чоловіка
допомогла врятувати пацієнта
підтримала хлопця
причесала і причепурила жінку
врятувала від біди
внесла світлий промінчик у його життя
допомогла повірити у благородство дорослих
дружба почалася з третього візиту
провідувала хворого
відродила любов у серці
сприяла усиновленню
повернула до повноцінного життя
приносила холодець
наблизила до тітоньки
стала другом для хлопця
спонукала до одужання
намагалася примирити його і тітоньку Полі
примирила його з тітонькою Полі
повернула хлопцеві родинне тепло

допомогла усиновити Джиммі
допомогла стати щасливим

Підтримали гру в РАДІСТЬ



Полліанна та жителі міста



Жителі маєтку Гаррінгтон
Міс Полі
Том
Тімоті
Ненсі
пані 40 років
старий садівник
син садівника
кухарка
одна із сестер Гаррінгтон
пам’ятає сестер Гаррінгтон ще малими
водій тітоньки Полі
зустрічала Полліанну на вокзалі
самотня
розповів Полліанні   про маму
зі співчуттям ставиться до Полліанни
стала подругою для Полліанни
із почуття обов’язку взяла на виховання Полліанну
з ніжність гладив дівчинку по голові
катав Полліанну на машині
часто пригощала її на кухні
полюбила небогу
хвилювався за її долю
прихильно ставився до дівчинки
сумувала через надмірну строгість тітки Полі до дівчинки
готова була віддати все, щоб вилікувати Полліанну

крадькома витирав сльози
шкодував про те, що сталося
любила спілкуватися з Полліанною
не уявляла свого життя без неї

сумували, коли дівчинка захворіла




Гра «Упізнай героя»
¤  «Мабуть, їй ніколи не вдасться догодити цій жінці. Ще й особливого досвіду роботи поза домівкою в неї не було. Але коли мама раптом овдовіла, лишившись з трьома маленькими дітьми на руках (не рахуючи Ненсі) та занедужала, довелося дівчині шукати роботи, щоб утримувати родину. Тож вона дуже зраділа, коли знайшла місце на кухні у великому будинку на пагорбі.»
¤  «…хазяйка старої садиби Гаррінгтонів і належить до найзаможніших людей у містечку. Але лишень за два місяці роботи Ненсі побачила, що господиня - строга жінка з суворим обличчям, котра похмурніла щоразу, коли ніж падав на підлогу чи грюкали двері. Але навіть якщо усі ножі лежали на місці і з дверима нічого не відбувалося, вона однаково не усміхалась.»
¤  «Ця двадцятирічна пані, наперекір родині, наполягла на шлюбі з молодим священиком. До неї сватався один багатій, і родина віддавала йому перевагу перед пастирем, але вона затялася. Багатир був і старший і грошовитіший, а священик мав лише молоду голову, повну юнацьких ідеалів та ентузіазму, і серце, сповнене кохання. Зрозуміло, дівчина  віддала перевагу останньому. Вона побралася зі священиком і подалася з ним на південь як дружина місіонера.» 
¤  «У старих господаря та господині вона була старшою дочкою. їй було двадцять, коли вона одружилася і виїхала звідси. Я чув, що всі її діти повмирали, крім останньої донечки. Напевне, оце ж бо вона й приїде».
¤  «Тепер їй сорок, і вона сама як перст на цілому світі. Тато, мама, сестри - всі померли. Протягом багатьох років вона сама давала лад садибі й чималим грошам, що їх батько залишив у спадок. Люди співчували її самотності, а дехто радив запросити подругу чи компаньйонку, щоб жити разом. Але вона не потребувала ні їхнього співчуття, ні порад. Казала, що не вважає себе самотньою. Що любить самотність і тишу.»
¤  «Світле волосся, бавовняна сукенка в червону клітинку і брилик».
¤  «Він  був сином старого Тома. У містечку приказували, що коли старий Том - права рука міс Полі, то цей красень - її ліва рука. Він був юнаком доброї вдачі, ще й симпатичний.» 
¤  «Худорлява дівчинка в сукенці у червону клітинку, брилику і з двома грубенькими світло-жовтими косами, що звисали на спині. Миле веснянкувате личко поверталося то ліворуч, то праворуч, видивляючись когось. Ненсі одразу її впізнала, але деякий час не могла опанувати тремтіння в ногах і зрушити з місця. Дівчинка залишилася на пероні вже зовсім сама, коли Ненсі нарешті підійшла.»
¤  «Чоловік був завжди вбраний у довгий чорний сурдут та шовковий циліндр, - цього інші чоловіки не носили. Його бліде обличчя завжди чисто поголене, а волосся, що вибивалося з-під циліндра, було позначене сивиною. Ідучи, він тримав спину, а ходив переважно швидко й завжди сам, через що Полліанна йому співчувала. Може, саме це спонукало дівчинку одного разу звернутися до нього.»
 ¤ «Всередині кімнати, де лежала хвора, панувала напівтемрява; дівчинка деякий час кліпала очима, призвичаюючись до мороку. Аж тепер вона розгледіла тьмяний обрис жінки, що напівлежала в ліжку під протилежною стінкою. Поліанна пішла до неї.»
¤ «А ця мала вміє давати лад волоссю.  Я й не знала, що може вийти так гарно. Але нащо це все, - зітхнула вона, впустивши люстерко на ліжко й роздратовано крутячи головою на подушці.»
¤  «Він ніколи ні з ким не розмовляє, дитино моя, він мовчить роками. Хіба що у справах. Він живе сам у величезному будинку на Пендлтонському пагорбі. Він відмовляється від послуг кухарки, тому щодня тричі на день ходить їсти до готелю. Я знаю Селлі Міллер, яка прислуговує йому, так вона розповідала, що він ледве вичавлює із себе слова, щоб сказати, що він замовляє. Кожне друге слово доводиться вгадувати.»
¤ «Він, мені щойно минуло десять років. Торік я жив у сиротинці. Але нас таких там було багато, і тому їм за мене голова не боліла. І я пішов звідти. Тепер житиму деінде, але поки не знаю, де саме. Я хотів мати власну домівку... ну, звичайну - щоб була мама, а не доглядачка. Як є домівка, то є й родичі, а в мене нікого немає, відколи... татко помер. Ото й ходжу світами. Вже обійшов чотири будинки, але ніхто з господарів не схотів мене взяти, хоча я й казав, що відпрацюю. Дарма.»
¤ «Він жив самотою: у нього не було дружини, а домівкою  був двокімнатний офіс у пансіонаті. Він дуже любив свій фах. І зараз, дивлячись у сяючі очі Полліанни, він відчув, як чиясь рука з любов'ю лягла на його голову, благословляючи. І він знав, що відтак ні важка праця, ні безсонні ночі не змусять його забути цей захват, що прилинув до нього з очей Полліанни.»


Контрольна робота за романом Елеонор Портер «Полліанна» та романом Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»

Варіант № 1
Початковий та середній рівень (по 1 балу)
1.         «...Худорлява дівчинка в сукенці у червону клітинку, брилику і з двома грубенькими світло-жовтими косами, що звисали на спині. Миле веснянкувате личко поверталося то ліворуч, то праворуч...» — це портрет:
а)        Беккі Тетчер;
б)        Полліанни;
в)        Мері, сестри Тома;
г)        Еммі Лоренс, колишньої подруги Тома.
2.         Про те, що Том Сойєр не ходив до школи, тітка Поллі дізналася завдяки:
а)        Сіду;
б)        Геку;
в)        Бену Роджерсу;
г)        Беккі Тетчер.
3.         Утікши на безлюдний острів, Том Сойєр і його друзі уявляли себе:
а)        благородним розбійниками, робін-гудами;
б)        робінзонами ;
в)        піратами;
г)        першовідкривачами нових земель.
4.         Полліанна допомогла Джиммі тим, що:
а)        улаштувала його на роботу до тітки Поллі;
б)        домовилася із Жіночою допомогою на Заході, де вона раніше жила, про опіку над ним;
в)        наполягла, щоб Джон Пендлтон усиновив його;
г)        знайшла жінку з місцевої Жіночої допомоги, яка його усиновила.
5.         Гру в радість придумав тато Полліанни, коли їм прислали як допомогу замість ляльки:
а)        боксерські рукавички;
б)        милиці;
в)        гумовий човен;
г)        інвалідний візок.
6.         Продовжте речення:
Повість — це...
Достатній рівень (2 бали)
Стисло опишіть пригоду Тома Сойєра і Беккі Тетчер у печерах.
Високий рівень (4 бали)
Напишіть твір-мініатюру «Чого можуть навчитися дорослі в дітей» (за прочитаними творами) або складіть пам’ятку для дорослих (на основі вивченого матеріалу).





Варіант №2
Початковий та середній рівень (по 1 балу)
1.         «Чарівне глибоке створіння з двома довгими золотистими кісками в білому платтячку та вишитих панталончиках» — це портрет:
а)        Полліанни;
б)        Беккі Тетчер;
в)        Еммі Лоренс;
г)        Мері, сестри Тома.
2.         Про те, що Том не був у школі, тітка Поллі дізналася через:
а)        відірваний ґудзик;
б)        мокру сорочку;
в)        чорну нитку;
г)        незаписане домашнє завдання.
3.         Том Сойєр і Гек Фінн опинилися на цвинтарі вночі, щоб:
а)        перевірити свою сміливість, чи не бояться вони нечистої сили;
б)        сховати там свій знайдений скарб;
в)        перевірити дію кота на бородавки;
г)        дізнатися про страшну таємницю індіанця Джо.
4.         Полліанна допомогла місіс Сноу тим, що:
а)        знайшла їй заняття до душі, показала, з чого можна порадіти;
б)        запропонувала більше гуляти, домоглася, щоб її привозили на засідання Жіночої допомоги;
в)        домовилася з Жіночою допомогою, щоб їй щодня приносили щось смачненьке;
г)        під впливом дівчинки місіс Сноу почала листуватися з друзями й писати спогади.
5.         Для тітки Поллі Гаррінґтон узяти племінницю  Полліанну на виховання означало спочатку:
а)        велику радість, утіху;
б)        виконання свого обов’язку;
в)        збереження пам’яті про сестру і вшанування її;
г)        мати зайвий клопіт, тягар, витрати.
6.         Продовжте речення:
Роман — це...
Достатній рівень (2 бали)
Стисло опишіть, як Полліанна познайомилася з Джонрм Пендлтоном і змінила його життя.
Високий рівень (4 бали)
Напишіть твір-мініатюру «Чого сучасні діти можуть повчитися у героїв творів Марка Твена й Елеонор Портер» або складіть пам’ятку для сучасних дітей щодо ставлення їх до життя та життєвих труднощів.

Тестові завдання:
1.  Продовження твору «Полліанна» має назву…
а) «Дитинство Полліанни»;  б) «Юність Полліанни»;     в) «Оптимізм Полліанни».
2.  Замість ляльки у подарунок Полліанна отримала:
а)книгу;  б) велосипед;     в) милиці.
3.  Яка книга допомогла батьку Полліанни навчити дівчинку «гри у радість»:
а) збірка казок;  б) Біблія;  в) веселі вірші.
4.  Міс Поллі взялася доглядати Полліанну, тому що…
а) вона її любила;  б) її попросила про це покійна сестра;  в) з почуття обов’язку.
5.  Полліанну назвали на честь...
а) матері;  б) материних сестер;  в) батька.
6.  Місіс Сноу називала Полліанну…
а) найдивовижнішою дитиною;  б) привітною дівчинкою;  в) міс ввічливість.
7.  «Гри у радість» Полліанну навчили:
а) тітка Поллі;  б) Ненсі;  в) батько.
 8.  Батько Полліанни був:
а) багатим підприємцем;  б) мандрівником;  в) бідним місіонером.
9. У чому полягала гра Поліанни?
а) вважати чиєсь горе за привід для радості;
б) знаходити привід для радості у всьому без винятку;
в) радіти від прикрощів і сумувати від щастя.
10.  Що трапилося з батьками Полліанни?
а) поїхали у далеку подорож;   б) розлучилися;    в) померли.
11. Що здивувало міс Поллі, коли захворіла дівчинка?
а) кількість бажаючих відвідати Полліанну;
б) відсутність причин хвороби;
в) швидке одужання дівчинки.
12. Як змінила гра Полліанни мешканців міста?
а) вони стали відповідальними;   б) щасливішими;     в) багатшими.
Е. Портер "Полліанна"


 Елеанор Портер « Полліанна». Популярність образу Полліанни серед дітей різних країн. Втілення сюжету роману у кіно та інших видів мистецтва. Том Сойєр і Полліанна. Українські перекладачі творів    Елеанор Портер.
Мета: поглиблювати вміння характеризувати образи літературних героїв, порівнювати їх; розвивати усне зв'язне мовлення; сприяти формуванню дружніх стосунків між однолітками; перевірити рівень засвоєння матеріалу; удосконалювати вміння самостійно висловлювати свої думки,       аргументувати їх.
Обладнання: роман Елеанор Портер « Полліанна» в перекладі В. Наливаної, ілюстрації.
Тип уроку: комбінований.
                                                 Найголовнішого очима не побачиш,
                              Добре бачить лише серце…
                                                                                     Антуан де Сент-Екзюпері
                          Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Усне мовлення « Мій улюблений герой»
Мій улюблений герой – Полліанна. Тому, що вона весела, розумна дівчинка, яка має великодушне серце. Вона навчила мене шукати привід для радості, бути справжнім другом, не тримати на нікого образи. Я би хотіла мати таку подругу. Ще я тішуся, що вона за стільки років отримала всю любов відразу, а вона на це заслуговує. Це справді дівчинка – радість.
Мій улюблений герой Джиммі Бін. Він все своє дитинство дуже страждав, але Бог його винагородив, подарувавши йому розкішний будинок і доброго опікуна, який його всиновив. Він справжній друг, який пам'ятає добро і відповідає тим самим. Я впевнений, Джиммі Бін буде щасливим.
А мене приваблює образ міс Поллі, бо вона дуже змінила свій характер. Вона має в серці місце для примирення і вміє любити, переживати і піклуватися про інших. З лікарем Чілтоном вони дуже гарна пара. А ще міс Поллі може пожертвувати всім заради Полліанни. Це дуже розумна жінка.

Місіс Сноу моя улюблена героїня. Мене її образ приваблює тим, що вона зрозуміла свої помилки і постаралася змінитися. Вона також полюбила Полліанну і не цуралася її гри « у радість». Місіс Сноу благородна жінка, яка робить пожертви для маленьких дітей, в'яжучи їм різні речі.
  А Джон Пендлтон мій улюблений герой тому, що він зробив дуже благородне діло. Хоча спочатку він всиновив Джиммі Біна заради Полліанни, але потім побачив, що Джиммі Бін виявився хорошою « присутністю дитини». Хоч як говорили, що містер Пендлтон скупий, але це виявилося не так, він все своє майно віддав Джиммі і полюбив його, як рідну дитину.
Лікар Чілтон дуже вихований і розумний. В нього є людська гідність, він вміє прощати і цінує розумних і справедливих людей. Його серце багато років страждало, але вичекало щасливої хвилини. В один момент його Бог винагородив дружиною і дитиною. Тепер він по-справжньому щасливий.
Мене приваблює образ Ненсі, бо вона дуже смішна. Хоч вона любить лишнє сказати, та не забереш в неї доброти і щирості. Це дуже хороша людина.
Старий Том мені подобається тим, що він щиро полюбив Полліанну з самого початку,він її дуже гарно називав – « крихітка». У Тома є мудрість, виваженість, відповідальність, повага.
Коментар учителя. Сьогодні ми прощаємося з нашими героями. Вони навчили нас боротися з труднощами, шукати привід для радості. Кожна дитина хоче мати гарну сім'ю, хоче, щоб її любили, піклувалися нею, і тому герої роману такі для нас дорогі. Своїм прикладом вони показали, що світ дітей і світ дорослих дуже тісно переплітаються.
Завдання « Упізнай героя». За допомогою загадок ви впізнаєте героя.
Знає, як поміркувати
Слово добре як сказати,
 І похвалить, зрозуміє,
І порадить, пожаліє,
Та в душі переживає,
Тітку Поллі він кохає,
Пацієнтам дає звіти
Чуйний, добрий …  ( Лікар Чілтон).
Дуже хоче про все знати,
І про Полліанну дбати,
З Томом трохи попліткує,
Варить, миє і прасує,
Має так багато версій
Працьовита, мила…( Ненсі)

Як себе вести? Не знала,
Їжею перебирала,
Від дитини «вчилась жити»,
Хоч чомусь в житті радіти,
І тоді вона змінилась,
Гри « у радість» теж навчилась,
В'яже для дітей чудово –
Це прекрасна …( місіс Сноу).

На людей  усіх сердився,
Полліанні лиш відкрився,
І будинок гарний має,
Вже « скелета не тримає»,
Добру справу він зробив -
Джиммі Біна всиновив,
Для сиріт він охоронець -
Добрий, мужній…( Незнайомець).


Він в будинку садівник,
До міс Поллі дуже звик,
Справи з Ненсі вічно має,
Господиню поважає,
Дуже любить Полліанну,
Пам'ятає її маму,
Він не знає ніби втоми,
Відгадали? – це про …( Тома).

З Джоном Пендлтоном здружився
І у нього оселився,
Він біду і щастя знає,
За подружою скучає,
Якщо треба, всім поможе,
Він розумний, милий, гожий,
Він швидкий, немов машина,
Ці слова про…( Джиммі Біна).

На порядках вона зналась,
Лиш обов'язку трималась,
Коли горе прийшло в хату,
Стала гру « у радість» грати,
Почуттям відалась, волі
Наша люба…( тітка Поллі).
ІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Втілення сюжетів Елеанор Портер у кіно та інших видах мистецтва.
Розповідь учителя.
 Елеанор Портер набула популярності серед дітей і дорослих. Найбільше сюжети її творів екранізували в кіно. Відома американська актриса, зірка німого кіно Мері Пікфорд , за право екранізувати роман заплатила його авторці чималу на той час суму.
Екранізація фільмів почалася щез 1919 року. Вийшов німий фільм « Світанок» (США).
1920 рік – німий чорно – білий фільм «Полліанна». ( США).
1952 рік – кольоровий фільм « Хто-небудь бачив мою дівчинку?».(США).
1958 рік - чорно-білий фільм «Полліанна». ( Бразилія).
1960 рік – кольоровий фільм «Полліанна», студія Волта Діснея( США).
1971 рік – фільм «Життя прекрасне, коли любиш» ( за романом « Полліанна, Туреччина).
1973 рік – фільм « Полліанна»( у головній ролі Елізабет Арчард, Великобританія).
1982 рік – фільм « Пригоди Полліанни» ( у голвній ролі Петсі Кензіт, США).
1986 рік – «Полліанна»,  мультиплікаційний телесеріал  ( Японія).
1989 рік – « Поллі», музичний фільм.
1990 рік -  « Поллі. Повернення додому – музичний фільм; всі діючі лиця – персонажі Полліанни ( США).
2003 рік – телефільм «Полліанна», режисер Сара Хардінг; у головній ролі Джорджина Террі ( Великобританія).
2. Втілення образів Елеанор портер у театральному мистецтві.
10 квітня 2010 року в театрі імені Маріїї Заньковецької в сценічному варіанті Полліанна завітала до міста Львова. Ініціатором її постановки став заньківчанський режисер Богдан Ревкевич. Славнозвісна розповідь американської письменниці  «підкупила» його напрочуд добрим та щирим сюжетом. Полліанну зіграли Наталія Боймук, Мирослава Солук;міс Поллі – з.а.України Любов Боровська,з.а. України Наталія Лань.
3.Головною окрасою міста Літлтон (США) є невелика бронзова статуя дівчинки в сонячному капелюшку. Це Полліанна.
4. Українські перекладачі Твору Елеанор Портер «Полліанна».
Наливана Віра Ігорівна. Народилася 23 лютого 1985 року, проживає у місті Києві. Навчалася у Національному університеті імені Тараса Шевченка;                   у Ніжинському державному педагогічному університеті. Перекладач англійської мови. Переклала для дітей молодшого віку збірку казок «Історії про незвичайних принцес». Вільно володіє українською, англійською, російською мовами. Комунікабельна, відповідальна.
ІІІ. Тестові завдання
Початковий рівень
Літературний диктант.
1.У яку гру грала Полліанна? (« у класики», «в резинку», «в радість»).
2.Чого дотримувалася тітка Поллі ? ( слова, « обов'язку», моди).
3.Що носила Полліанна місіс Сноу? ( холодець з телячої ніжки, цукерки  «Асорті», квіти).
4. Яку брошурку дала читати міс Поллі Полліанні?  ( про мухи, про квіти, про тістечка).
5. Чому Ненсі раділа своєму імені?  ( бо воно їй подобалося, бо вона не Гібзиба, бо в неї два імені).
6. Ким став Джиммі Бін для Джона Пендлтона?  ( садівником, « присутністю дитини», кухарем).
7.Кому посилали гроші леді з Жіночої допомоги?   (вдовам, сиротам з їхнього міста, індійським хлопчикам).
8. Що сталося з Джоном Пендлтоном? ( він виїхав з міста, він одружився, він зламав ногу).
9.За порадою Полліанни, як мав починати проповіді отець Пол Форд?  («Горе ж вам…»; «Радуйтеся, праведні…»; « Я розкажу…»).
10.Чому сумував лікар Чілтон? ( бо до нього не йшли пацієнти; бо не зміг здобути руку і серце жінки; бо він зламав ногу).
11. Який нещасний випадок стався з Полліанною? ( її збила машина; вона впала в річку; вона наступила на її улюблену кицьку).
12. Що почала носити місіс Бентон?  ( високі каблуки; блакитну стрічку на шиї; сумочку з крокодилячої шкіри).
13.Хто вже не хотів розлучатися? ( місіс Сноу; місіс Тарбел; місіс Пейсон).
14. Хто новий дядько Полліанни?  ( Джон Пендлтон; лікар із Нью-Йорка; лікар Чілтон).
15. Де відправили Полліанну на лікування? ( до леді з Жіночої допомоги; до сиротинця;      до друга лікаря Чілтона).
16. Як склалася доля міс Поллі і лікаря Чілтона?  ( вони не спілкувалися; вони жили у різних містах; вони одружилися).
17. Чому дім Джона Пендлтона перетворився на оселю?                                           ( бо він поприбирав; бо він всиновив Джиммі Біна; бо він купив новий диван).
18.Чому Полліанна не ходила? ( бо в неї були зламані ноги; бо в неї був пошкоджений хребет; бо вона хотіла відпочити).
19. Скільки кроків зробила Полліанна, коли одужала? ( шість, вісім, двадцять).
20. Як називалася картина в кімнаті на горищі?                                                         ( « пори року»; «краєвид із вікна»; «Спляча красуня»).
21.Як Том називав Полліанну? (« мала», « крихітка», «принцеса»).
22. Кому присвячено роман «Полліанна?»( чоловікові Джону, кузині Белль, братові Фреду).
                        Середній рівень
Що означає вислів : « Всі тримаються за свої скелети».
-        Люди бояться змін у житті.
Який будинок можна назвати оселею?
-        Де є присутність жінки або дитини, де немає самотності.
Як називається картина за поданим описом?
« А он видніється церква і річка виблискує – немов справжнісіньке срібло».
-        «Краєвид із вікна».

Достатній рівень
Знайти у поданому пейзажі художній засіб.
«Ти тільки поглянь на всі ці дерева й будинки! А он видніється церква і річка виблискує-немов справжнісіньке срібло!»
-        Порівняння: річка виблискує – немов срібло.
Чому жителям міста стало простіше жити?
-        Полліанна їх змусила радіти – дрібницям і важливим речам;
-        В усьому шукати щось радісне.
Вплив Полліанни на жителів містечка:
-        Припиняють сваритися;
-        Вчаться любити те, що раніше терпіти не могли;
-        Носять блакитні стрічки, щоб виглядати яскравіше.
                              Високий рівень
У чому проявляється схожість міс Поллі і містера Пендлтона?
Спосіб їхнього життя поділяється на два періоди:
-        до знайомства з Полліанною, після знайомства з Полліанною;
-        багаті, незалежні самітники;
-        всиновили дітей;
-        з'явилося почуття батьківської любові.
Довести, що твір «Полліанна» роман.
-        великий за обсягом прозовий твір;
-        є багато героїв;
-        розкриваються характери героїв;
-        є багато сюжетних ліній;
-        твір багатий на описи: портрет, інтер'єр, пейзаж.
Яка проблема порушується у творі?
-        Проблема благодійних організацій. На прикладі Джиммі Біна і леді з Жіночої організації.
ІV. Інсценізація діалогу Тома Сойєра і Полліанни.
-        А от у Америці я феномен,
Створив мене в повісті містер Марк Твен.
-        Мене теж в Америці Портер створила,
І в бронзовій статуї там залишила.
-        Ні мами , ні тата у мене немає,
Вони там, на небі, про мене все знають.
-        І я, так,  як ти, без батьків, сирота,
Мене тітка рідна до себе взяла.
-        Я ще малювати паркан полюбляю,
І друзів багато прекрасних я маю.
-        Я гру грати « в радість» чудово умію,
З дорослими, з дітьми я завжди радію.
-        А в мене є дівчина Беккі знайома,
Багата вона, та я був в неї вдома.
-        Я Джиммі, також друга гарного маю,
Хоч бідний він був, та його поважаю.
-        А я пацюка, кішку дохлу тримаю,
Бородавки як виводити я знаю.
-        А я, знаєш що…?  Все про мухи я знаю,
До мене в кімнату вони залітають.
-        Я вмію плювати, бо зуба нема,
Кліщів ще я маю, жуків, сині скла.
-        Я вмію із Флафі і Бафі дружити,
І рада, що вдруге навчилась ходити.
-        А в мене друг Гек, тітка Поллі ще є,
Вона мені яблуко часто дає.
-        Я тітоньку Поллі також «вдома маю»,
Вона мене любить, обов'язки знає.
-        Я лікаря Портера ще врятував
В суді в його користь я правду сказав.
-        Я лікаря Чілтона теж розуміла,
Із тіткою Поллі вони одружились.
-        Ти добра, своєю душею я чую,
Від щирого серця цю раму дарую.
-        А ти дуже милий, не злий анітрішки,
Тобі ось монета, з веселки підвіски.
-        Ти знаєш, чому я тебе розумію,
Бо я, так,як ти , «просто жити» умію.
-        Гру « в радість» тебе я навчу, Томе, грати,
І смуток в житті завжди буде минати.
-        Нема, Полліанно, тут правди де діти,
Про нас дуже люблять читати всі діти!
На прощання варто згадати епіграф нашого уроку.
« Добре бачить лише серце…»
Полліанна бачила серцем і тому сьогодні у нас таке радісне завершення роману. Коли ти даруєш добро, воно повертається сторицею. Творіть добро, усміхайтеся і будете щасливими. Добро робити, це не гріх.

V. Домашнє завдання. Біографія Льюїс Керролл. План біографії.


Цитатна характеристика героїв ""Полліанни"

Ненсі    Завжди привітна, турботлива, чуйна, люб’язна, але не любила свого імені та ранки по понеділках. Полюбила своє ім’я, адже Полліанна вміла проводити аналогії, порівняння, завжди знаходити щось хороше

Садівник Том   не може розпрямити спину через хворобу і старість Йому не треба нахилятися, щоб просапувати, бо він і так уже зігнутий

Місіс Сноу   Дратівлива, вразлива, сердита хвора жінка, яка лежала в темній кімнаті і не дозволяла відчиняти вікна. Стала терпимою, уважнішою до оточуючих, дозволяла відчиняти вікна і пускати сонячне проміння в оселю, розчісувати своє кучеряве волосся, робити різноманітні зачіски, прикрашені свіжими трояндами, знайшла для себе корисне заняття — в’язання речей для інших.

Джон Пендлтон  Замкнутий, похмурий, мовчазний, одинокий. Став цікавою, привітною людиною. Його життя набуло сенсу, стало яскравим, веселим, повноцінним, прагнув «дитячої присутності» у своїй домівці Знайшов сенс життя, родину, став привітним і співчутливим завдяки спостережливості Полліанни, її вірі в людину, прагненню допомогти —- саме вона запропонувала усиновити Джиммі, зробивши таким чином щасливими одразу двох людей

Джиммі  Сумний, зневірений, бездомний, хотів мати батьків, сім’ю і будинок. Завдяки Полліанні у нього з’явилися друзі, надія на краще життя, його усиновив Дж.Пендлтон

Священик Пол Форд  був засмученим, у розпачі, писав проповіді, розпочинаючи їх словами «Горе вам…». Зрозумів, які проповіді треба читати людям, щоб припинити їх сварки, плітки, егоїстичну поведінку, навчити робити добро; Полліанна цьому посприяла, розповівши про свого татка-місіонера, його дослідження біблійних «текстів радості». Усвідомив свою місію, роль у житті мешканців міста і починав проповіді так: «Радійте, люди…»

Вдова Бентон  Вдова Бентон тужила за померлим чоловіком і вбиралася лише в чорне Змогла вгамувати душевний біль і прикрасила себе блакитним бантом

Місіс Пейсон  Місіс Пейсон сварилася з чоловіком і хотіла розлучення Вирішила заради дітей помиритися з чоловіком

Тітка Поллі Сувора, холодна, стримана, з почуттям обов’язку, пунктуальна, нещасна, сумна, одинока. Завдяки спілкуванню з Полліанною стала турботливою, доброю, чуйною тіткою, яка дозволяла собі розпускати довге волосся, чепуритися, плакати, гратися в радість і бути щасливою заміжньою жінкою

Ідея радості життя й відкриття світу у творі Е. Портер «Полліанна»


   Чи варто вірити в диво? Відповіді, звичайно, будуть різники. Але мені здається, що іноді можна, тому що тоді кращим стає увесь світ.
       Саме так Думала героїня повісті Е. Портер «Поліанна». Дівчинка з ніжним ім'ям Поліанна вірила у різні дива. Вона й сама була дивом, бо навчила усе містечко Белдінгсвілл грати у незвичайну гру: радіти усьому і завжди, навіть тоді, коли немає чому радіти. Цій грі навчив її батько. Дорослі й діти містечка спробували, і їхнє життя змінилося, адже вони навчилися відчувати радість кожної миті життя. Вони стали оптимістами, і їм було набагато легше долати життєві негаразди.
      А ще Поліанна Уіттнер прагнула усім допомогти. Головне, що вона робила усе до ладу. Дівчинка зробила багато добра: рятувала кішок і собак, допомагала Ненсі, розважила місіс Тарбел, носила їжу місіс Сноу, знайшла родину для Джиммі Біна, тим самим здійснивши мрію містера Пендлтона, а також ще багато-багато справ, від яких людям стало тепліше і комфортніше. Тепер у містечкові «мало не всі пов'язували блакитні стрічки, або мирилися з домашніми, або починали любити те, чого раніше не любили».
      Дивує те, що це робила дівчинка, яка сама багато страждала. Адже померли її батьки, вона залишилася зовсім самотньою, жила у притулкові для сиріт, боялася ночувати в маленькій кімнаті на горищі, яку приготувала для неї тітка Поллі. Але Поліанна ніколи не скаржилася, не сердилася на тих, хто її ображав. Ця дівчинка надзвичайно добра. Важко не погодитися з рядками твору, які стосуються головної героїні: «Люди випромінюють те, що тримають в серцях і думках... Наділений любов'ю до ближнього і вдячністю, неминуче передасть це оточуючим». Саме так і робила Поліанна. А ще попри усі негаразди вона любила веселку і завжди вірила в краще. Вона навіть не помічала поганих рис людської вдачі: жадібності, холодності душі, боягузтва.
      Я страшенно переживала, коли Поліанна потрапила в аварію. Мені було жаль її, і так хотілося допомогти знайти вихід зі страшного становища: дівчинка через травму хребта була паралізованою. Жителі містечка переживали за Поліанну і усіляко прагнули її розвеселити і допомогти.
       Правдивими виявилися слова письменниці: «Чекаючи ж і відшукуючи добро, ви знайдете його». Бо добрим людям добро провертається. Так сталося і з Поліанною. Лікар Чилтон відправив дівчинку до свого знайомого лікаря, і вона знову почала ходити.









Тести за романом Елеанор Портер «Полліанна», 5 клас
    1.      Елеанор Портер – це:
а) німецька письменниця;б)американська письменниця;в) англійська письменниця.

2. Елеанор Портер народилася у:
а) Нью –Йорку; б) Ганнібалі; в) Літлтоні.

3.  За жанром «Полліанна» – це:
 а) повість;  б) роман; в) оповідання.

4. Твір «Полліанна» дав американцям відчуття:
а) оптимізму; б) розчарування; в) щастя.

5. На честь Полліанни у США святкують:
а) День примирення; б) День радості; в) День дружби.

6. Примірник книжки, який зараз зберігається у бібліотеці Конгресу США,  Елеанор Портер подарувала                 а) матері;   б) бабусі)   в) сестрі.

7. Як звали тітку Полліанни:            а) Ненсі; б) Анна; в) Поллі.

8 Тітка приготувала Полліанні кімнату:
а) у вітальні;   б) на горищі;  в) у підвалі.

9.Батько навчив Полліанну:
а) гри в радість; б) гри в мовчанку; в) гри у вигадки.

10.          Як вплинула Полліанна на мешканців
а) показала їм красу природи; б) навчила радіти життю;
в) розкрила таємницї міста.

11. Тітка Поллі опікувалася племінницею, бо:
а) їй за це платили; б) любила її; в) з почуття обовязку.

12. Дівчинку назвали Полліанною:
а) бо про це мріяв її батько; б) на честь сестер її матері;
в) вибравши імя у церковному календарі.

13. Мешканці Белдінгсвіля приходили у дім  тітки Поллі, щоб:
а) обговорити новини; б) провідати Полліанну;
в) запитати рецепт страви.



Е.Портер «Полліанна»

1.      Як віднеслась міс Поллі до приїзду небоги Поллліанни?
А. З нестримною радістю
Б. Досить серйозно
В. Була проти
Г. Байдуже
2.    Яке почуття знов і знов охоплювало тітоньку Поллі з приїздом небоги?
А. Неймовірної радості
Б. Нервове роздратування
В. Безпорадності
Г. Тривоги

3.    Якою є насправді міс Поллі, добре знала лише одна людина. Хто це?

А. Служниця Ненсі
Б. Садівник Том
В. Місіс Сноу
Г. Чілтон

4.    Хто так відгукнувся про Полліанну: «Вона володіє здатністю радіти всьому, що сталося, чи має статися»?

А. Тітка Поллі
Б. Джон Пендлтон
В. Лікар Чілтон
Г. Міллі Сноу

5.    З чого почалася дружба між Полліанною та місіс Сноу?

А. Зачіски
Б. Холодцю
В. Гри
Г. Книжки

6.    Хто допоміг дівчинці перебратися з горища у справжню кімнату з килимом та картинами?

А. Ненсі
Б. Мрія
В. Жіноча допомога
Г. Том

7.    Який подарунок зробила Полліанна завжди незадоволеній місіс Сноу?
А. Привела собаку
Б. Принесла холодець, бульйон та курча
В. Зробила зачіску
Г. Подарувала кольорові клубочки шерсті
8.    Що категорично заборонила тітка Поллі своїй небозі?

Полліанна 1
А. Згадувати при ній батька
Б. Лазити по деревам
В. Розповідати про жіночу допомогу
Г. Приводити у дім тварин

9.    Яке звертання тітки було найприємнішим для Полліанни?
А. «Моя люба»
Б. «Донечко»
В. «Полліанно»
Г. «Небого»



10.  Що змогло розтопити   серце тітоньки Поллі?
      А. Гра у радість                                            В. Життєрадісність дівчинки
      Б. Родинні почуття                                    Г. Багатство
11.    Чому Полліанна відмовилась переїхати до містера Пендлтона?
      А. Їй було краще у тітки
      Б. Із-за вдячності тітці Поллі
      В. Не давало покою багатство тітки
      Г. Боялася містера Пендлтона
12.  Чому вчить повість «Полліанна» Елеанор Портер?
      А. За все у житті треба платити, життя суворе
      Б. Любові до життя і оточення
      В. Самостійності
      Г. Вірі у Бога





13.                   Чому Полліанна відмовилась переїхати до містера Пендлтона?
      А. Їй було краще у тітки
      Б. Із-за вдячності тітці Поллі
      В. Не давало покою багатство тітки
      Г. Боялася містера Пендлтона

14.                   Чому вчить повість «Полліанна» Елеанор Портер?
      А. За все у житті треба платити, життя суворе
     Б. Любові до життя і оточення
     В. Самостійності
     Г. Вірі у Бога



Контрольна робота
Р. Дал, Л. Керролл, М. Цвєтаєва

1.    Прообразом Білого Лицаря в книзі Л. Керролла «Аліса в Задзеркаллі став»:
А. друг письменника     Б. сам автор книги*   В.  вигаданий герой
Г. декан коледжу, де працював Л. Керролл
2.    Продовжити речення:
Різновид художньої літератури, у якому зображуються незвичайні, неправдоподібні явища і створюється вигаданий, нереальний світ-
це фантастика
3.    Нонсенс – це
А. Повчання,  Б. виховання,  В. безглуздя*,  Г. істина
4.    Чому Аліса стала зовсім маленька?   А. вона заснула і їй приснився сон,
Б. її допомогла чарівниця, В. «хильцем спорожнила пляшечку»*
5.    Якою іноземною мовою заговорила Аліса до миші? Французькою
6.    Утворити логічні пари:
вірш М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці»
3 Червоні палітурки книг                 1  усе, здавалось, мало.
4 Крізь духмяність лип                    2  Розраду несете мені ви
1 Урок ледь вивчу – й навтьоки      3 Мої ви друзі незрадливі
   до вас:
5 О, чом би між червоних книг        4 Щасливий з Беккі Том 
2 З дитячих раювань моїх                   5 Під лампою знов не заснути?
7.      Установити правильність твердження:
А. Л. Керролл був математико і письменником(Так)
Б. Дитина, яку доглядала Аліса перетворилася на мишу(Ні)
В. Кулями в грі покер були м’ячики(Ні)
Г. Чеширський кіт постійно кудись зникав(Так)
Д. У вірші М. Цвєтаєвої згадується філософ Арістотель(Ні)
8.    Вказати порядок подій у творі Л. Керролла «Аліса в Країні Див»
5 Зустріч з Чеширським котом
1 Прогулянка кролячою норою  
2 Озеро сліз
3 Підслухана розмова
4 Догляд за немовлям
9.    Охарактеризуйте образ Аліси з твору Л. Керролла «Аліса в Країні Див»:
смілива*, дивакувата, незалежна*, зла, ввічлива, товариська*, самотня, замкнена
трохи балакуча*, добра*, має критичні погляди*
10. Вказати героїв вірша М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці»
Платон, Арістотель;    Том, Беккі*;   Діоген*Кіт;   Гріг, Шуман, Кюї*;
Принц, жебрак*Дюймовочка, Русалонька;   Гек Фінн*
11.Які дива відбувалися на кухні у Герцогині :
А. Герцогиня чугикала немовля
Б. кіт з усмішкою від вуха до вуха*
В. перетворення немовляти на порося*
Д. дим стояв під саму стелю


Контрольна робота
Р. Дал, Л. Керролл, М. Цвєтаєва
I. Тести
1. Твори  Дала піднімали питання:
А. виховання дітей;   Б. про природу;  В. про тваринний світ;
2. Чим містер Вонкі приємно здивував Чарлі?
А. дав йому коштовності;  Б. подарував шоколадну фабрику;  
В. подарував фрукти, шоколад;
3. В родині Чарлі відносини були:
А. недружелюбними;    Б. родинними, теплими;    В. складними;
4. Хто з героїв повісті співав пісні повчального змісту?
А.Чарлі Баккет;    Б. Умпа - Лумпи;   В. містер Віллі Вонкі;
5. Роальд Дал народився:
а) 1892р.;         б) 19 14р.;             в) 1916р
6. У 1988р. Роальда Дала нагородили премією за найкращу дитячу книжку (за твір…)
 А. «Чарлі і шоколадна фабрика»; Б. «Джеймс і гігантський персик»;   В.«Матильда».
7. Хто такі умпа-лумпи?
  А. екскурсанти, які потрапили до шоколадної річки; 
Б. маленькі чоловічки, які працюють на шоколадній фабриці;  В.родина Бакетів.
8.Найкращими шкільними спогадами Роальда Дала були …
          А. прогулянки по місту; Б. шоколадні плитки фабрики «Кедбері»; 
В. прочитані книги.
9.Чарлі та його родина з гідністю витримали …
                А. випробування бідністю і голодом; Б далеку й важку подорож;
                В.недоброзичливість сусідів.
10.У фіналі твору Р. Дала Чарлі Бакет отримав у винагороду …
          А. великий будинок; Б. можливість подорожувати; 
В. шоколадну фабрику Віллі Вонкі.

IIIII.
Утворити логічні пари: вірш М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці»
12.
3 Червоні палітурки книг                 1  усе, здавалось, мало.
4 Крізь духмяність лип                    2  Розраду несете мені ви
1 Урок ледь вивчу – й навтьоки      3 Мої ви друзі незрадливі
   до вас:
5 О, чом би між червоних книг        4 Щасливий з Беккі Том 
2 З дитячих раювань моїх                   5 Під лампою знов не заснути?

 13. Установити правильність твердження:
А. Л. Керролл був математико і письменником(Так)
Б. Дитина, яку доглядала Аліса перетворилася на мишу(Ні)
В. Кулями в грі покер були м’ячики(Ні)
Г. Чеширський кіт постійно кудись зникав(Так)
Д. У вірші М. Цвєтаєвої згадується філософ Арістотель(Ні)


14.Вказати порядок подій у творі Л. Керролла «Аліса в Країні Див»
5 Зустріч з Чеширським котом
1 Прогулянка кролячою норою  
2 Озеро сліз
3 Підслухана розмова
4 Догляд за немовлям

15.Охарактеризуйте образ Аліси з твору Л. Керролла «Аліса в Країні Див»:
смілива*, дивакувата, незалежна*, зла, ввічлива, товариська*, самотня, замкнена
трохи балакуча*, добра*, має критичні погляди*

16. Вказати героїв вірша М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці»
Платон, Арістотель;    Том, Беккі*;   Діоген*Кіт;   Гріг, Шуман, Кюї*;
Принц, жебрак*Дюймовочка, Русалонька;   Гек Фінн*



























  
I.                Початковий та середні рівні (по 0,5 бали за кожну правильну відповідь)
1.     Якого героя немає у казці Оскара Уайльда «Хлопчик-зірка»?
А Коноплянка Б Лісоруб  В Півень  Г Королева
2. «Край лукомор’я ...» — де вступ до твору О. С. Пушкіна:
а)     «Казка про рибалку та рибку»; б)      «Руслан і Людмила»;
в)     «Казка про мертву царівну та про сімох богатирів»; 
г) «Казка про царя Салтана».
3. Найбільше цариця-мачуха з казки О. С. Пушкіна «Про мертву царівну
 та про сімох богатирів» любила розмовляти із:
а) Чорнявкою;  б) царем; в) дзеркальцем;         г) царівною.

4.Царівну з «Казки про мертву царівну...» О. С. Пушкіна рятує:
а) учений кіт;    б) бурий вовк;  в) сім богатирів;        г) Єлисей.

5.У Копенгагені біля моря стоїть пам’ятник герою казки Г. К. Андерсена:
а) Соловейку; б) стійкому олов’яному солдатику; 
в) Русалоньці;         г) Дюймовочці.

6.У садку китайського богдихана (імператора) росли прекрасні квіти, і до
них були прив’язані срібні дзвіночки для того, щоб:
 а) їх ніхто не вкрав; б) краще росли;  в) звертали на них увагу; 
 г)довго не в’яли.

7. Придворні, які ніколи не чули солов’я, за його спів уважали:
а) стукіт дятла; б) мукання корови;    в) дзижчання комара;    г) мекання кози.

8. Штучний соловей умів співати:
а) пісні всіх птахів; б) одну солов’їну мелодію; в) людським голосом;                   
г)як справжній, живий соловейко.

9. Про кого йдеться? «А навколо зі складок великого оксамитового 
 запинала витикалися якісь дивні голови, одні страхітливо потворні, а 
інші лагідні та приємні».
а)  Заклопотані придворні дами;  б)  добрі та погані вчинки володаря;
в)  домовики, привиди, лісовики;  г)  мрії імператора, здійснені та нездійснені.

  Поєднайте героїв та назви казок, у яких вони діють.
10. Чорнявка               а) «Соловейко» Г. К. Андерсена   9. Г
11. Кухарочка            б) «Хлопчик-зірка» О. Уайльда     10. А
12. Лісоруб                в) «Руслан і Людмила» О. С. Пушкіна  
11. г) «Казк про мертву царівну...» О. С. ПушкінаО. С. Пушкіна
Контрольна робота
Р. Дал, Л. Керролл, М. Цвєтаєва
I. Тести
1. Твори  Дала піднімали питання:
А. виховання дітей;   Б. про природу;  В. про тваринний світ;
2. Чим містер Вонкі приємно здивував Чарлі?
А. дав йому коштовності;  Б. подарував шоколадну фабрику;
  В. подарував фрукти, шоколад;
3. В родині Чарлі відносини були:
А. недружелюбними;    Б. родинними, теплими;    В. складними;
4. Хто з героїв повісті співав пісні повчального змісту?
А.Чарлі Баккет;    Б. Умпа - Лумпи;   В. містер Віллі Вонкі;
5. Роальд Дал народився:
а) 1892р.;         б) 19 14р.;             в) 1916р
6. У 1988р. Роальда Дала нагородили премією за найкращу дитячу
 книжку (за твір…)
 А. «Чарлі і шоколадна фабрика»; Б. «Джеймс і гігантський персик»;   В.«Матильда».
7. Хто такі умпа-лумпи?
  А. екскурсанти, які потрапили до шоколадної річки; 
Б. маленькі чоловічки, які працюють на шоколадній фабриці; 
 В.родина Бакетів.
8.Найкращими шкільними спогадами Роальда Дала були …
          А. прогулянки по місту; Б. шоколадні плитки фабрики «Кедбері»; 
В. прочитані книги.
9.Чарлі та його родина з гідністю витримали …
                А. випробування бідністю і голодом; Б далеку й важку подорож;
                В.недоброзичливість сусідів.
10.У фіналі твору Р. Дала Чарлі Бакет отримав у винагороду …
          А. великий будинок; Б. можливість подорожувати; 
В. шоколадну фабрику Віллі Вонкі.

IIIII.
Утворити логічні пари: вірш М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці»
12.
 1. Червоні палітурки книг                  А.  усе, здавалось, мало.
 2. Крізь духмяність лип                      Б.  Розраду несете мені ви
 3. Урок ледь вивчу – й навтьоки        В. Мої ви друзі незрадливі
   до вас:
 4. О, чом би між червоних книг         Г.  Щасливий з Беккі Том 
 5.З дитячих раювань моїх                  Д. Під лампою знов не заснути?

 13. Установити правильність твердження:
А. Л. Керролл був математико і письменником
Б. Дитина, яку доглядала Аліса перетворилася на мишу
В. Кулями в грі покер були м’ячики
Г. Чеширський кіт постійно кудись зникав
Д. У вірші М. Цвєтаєвої згадується філософ Арістотель


14.Вказати порядок подій у творі Л. Керролла «Аліса в Країні Див»
 A. Зустріч з Чеширським котом
 Б. Прогулянка кролячою норою  
 В. Озеро сліз
 Г. Підслухана розмова
 Д. Догляд за немовлям

15.Охарактеризуйте образ Аліси з твору Л. Керролла «Аліса в Країні Див»:
смілива, дивакувата, незалежна, зла, ввічлива, товариська, самотня, замкнена
трохи балакуча, добра, має критичні погляди

16. Вказати героїв вірша М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці»
  Платон, Арістотель
  Том, Беккі;
  Діоген;
   Кіт;
   Гріг, Шуман, Кюї;
   Принц, жебрак;
   Дюймовочка, Русалонька;

    Гек Фінн




Тема. Контрольна робота за розділами «Вступ»,  «Казки народів світу»
Мета: контрольною роботою перевірити рівень знань учнів із вивчених тем; розвивати навички написання розгорнутої відповіді на запитання та роботи із тестовими завданнями; виховувати самостійність і бажання самовдосконалюватися.
Обладнання: картки із завданнями (за варіантами).
Тип уроку: урок контролю знань.

Вступ. Казки народів світу

Варіант І

Рівні І-ІІ (кожна правильна відповідь — 1 б.)

1.    Незакінченим образним висловом, який не повчає і оформлений як частина речення, є …
          а) загадка;
          б) прислів’я;
          в) приказка.

2.    До ознак казок про тварин не належать …
          а) чарівні предмети;      б)  проста будова;          в)  герої-тварини.

3.    «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик» — це …
          а) індійська народна казка;
          б) китайська народна казка;
          в) японська народна казка.

4.    Літературний портрет: «… у віконце визирала стара баба. У неї стирчали такі великі зуби…» належить …
          а) мачусі;
          б) пані Метелиці;
          в) чаклунці.

5.    «Синдбад-Мореплавець» — це …
          а) арабська народна казка;     
б)  японська народна казка;                       
в)  індійська народна казка.

6.    Хлопчик-зірка блукав по світу …
          а) два роки;
          б) три роки;
          в) пять років.


Рівень  ІІІ (кожна правильна відповідь — 1,5 б.)

1. Про що мріяв Малян? Чи здійснилася його мрія?
2. Продовжити слова Хлопчика-зірки: «… Я не гідний бути вашим королем, бо …».

Рівень  ІV (3 б.)

Історія якого казкового героя, на вашу думку, є найбільш повчальною? Поясніть свій вибір.

Вступ. Казки народів світу
Варіант ІІ

Рівні І-ІІ (кожна правильна відповідь — 1 б.)

1.  Приказка «Живуть як кішка з собакою» характеризує людей, які …
          а) живуть у злиднях;
          б) ображають одне одного;
         в) мирно живуть.

2.  Народна казка завжди має щасливий кінець, бо це свідчить  …
а) про споконвічну віру народу у справедливість і торжество добра на землі;
          б) про те, що до нашого часу не дійшли казки з трагічним фіналом.

3.  «Пензлик Маляна» — це …
          а) індійська народна казка;
          б) китайська народна казка;
          в) німецька народна казка.

4.  Пасербиці потрібно було вибивати перини пані Метелиці,  …
          а) щоб на світі йшов сніг;
          б) щоб перини були м’які та пухкі;
          в) щоб догодити старій пані.

5.  Синдбад був …
          а) лікарем;
          б) купцем;
          в) моряком.

6.  Головний герой казки О. Уайльда «Хлопчик-зірка» три золотих монети віддав …
          а) матері;
          б) чаклуну;
          в) прокаженому.

Рівень  ІІІ (кожна правильна відповідь — 1,5 б.)

1.  Назвіть героїв казки «Фарбований шакал».
2.  Продовжіть уривок з казки О. Уайльда «Хлопчик-зірка»: «І він пішов до кринички і глянув у воду, але що ж
     він побачив? …».


Рівень  ІV (3 б.)

Як Хлопчик-зірка був покараний за все те зло, яке скоїв? Чи отримав він прощення?







Тема. Контрольна робота з теми «Сучасна література. У колі добрих героїв»
Мета: контрольною роботою перевірити рівень знань учнів із вивченої теми; розвивати навички написання твору та роботи із тестовими завданнями; виховувати самостійність і бажання самовдосконалюватися.
Обладнання: картки із завданнями (за варіантами).
Тип уроку: урок контролю знань.

                                                   Сучасна література. У колі добрих героїв

Варіант І

Рівні І-ІІ (кожна правильна відповідь — 1 б.)

1.    Художні твори, що стали надбаннями не лише національної, а й світової літератури, в яких порушуються питання, актуальні за будь-яких часів, а образи мають загальнолюдський зміст, — це …
          а) класичні твори;
          б) зарубіжні твори;
          в) сучасні твори.

2.    Роальд Дал народився …
          а) у Великій Британії;              б)  в Італії;            в)  у Німеччині.

3.    Головна чеснота Чарлі Бакета — це …
          а) його добре серце;
          б) його знання;
          в) його фантазії.

4.    Чому Віллі Вонкі прискіпливо придивляється до дітей?
          а) Йому цікаво спостерігати за ними;
          б) він шукає спадкоємця, бо не має своєї сім’ї;
          в) діти його дратують.

5.    Казкові образи, що створила Туве Янсон — це …
          а) мумі-тролі;                б)  принци й принцеси;            в)  феї і чарівники.

6.    Хто з героїв повісті «Капелюх чарівника» каже: «Подолання труднощів піде
 на користь»?
          а) Хропся;
          б) Вітрогонка;
          в) Мумі-троль.

Рівень  ІІІ (кожна правильна відповідь — 1,5 б.)

1. Персонаж — це …
2. Які чарівні особливості має капелюх («Капелюх чарівника»)?


Рівень  ІV (3 б.)

Які важливі проблеми сучасності порушуються у творі Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»?


                                              Сучасна література. У колі добрих героїв

Варіант ІІ

Рівні І-ІІ (кожна правильна відповідь — 1 б.)

1.  Класиками називають письменників, що є авторами…
          а) сучасних творів;
          б) пригодницьких творів;
         в) класичних творів.

2.  Найкращими шкільними спогадами Роальда Дала були …
          а) прогулянки по місту;
          б) шоколадні плитки фабрики «Кедбері»;
          в) прочитані книги.

3.  Чарлі та його родина з гідністю витримали …
          а) випробування бідністю і голодом;
          б) далеку й важку подорож;
          в) недоброзичливість сусідів.

4.  У фіналі твору Р. Дала Чарлі Бакет отримав у винагороду …
          а) великий будинок;
          б) можливість подорожувати;
          в) шоколадну фабрику Віллі Вонкі.

5.  Мумі-троль, Чмих і Нюхмумрик …
          а) знайшли чорний капелюх;
          б) загубили чорний капелюх;
          в) придбали червоний капелюх.

6.  Хто розрадив Мумі-троля?
          а) Нюхмумрик;
          б) Чупеля і Трясля;
          в) Мара.

Рівень  ІІІ (кожна правильна відповідь — 1,5 б.)

1.  Герой — це …
2.  Назвіть мешканців будинку мумі-тролів («Капелюх чарівника»).


Рівень  ІV (3 б.)

Які важливі проблеми сучасності порушуються у творі Туве Янсон «Капелюх чарівника»?


Немає коментарів:

Дописати коментар